uitlijnen

uitlijner70

Uitlijnen waarom?

Een auto moet uitgelijnd worden om ervoor te zorgen dat de banden gelijkmatig afslijten. Althans, dat is de meest voor de hand liggende reden om een auto uit te laten lijnen.             Want autobanden kunnen ineens een stuk minder lang meegaan doordat ze vreemd en aanzienlijk harder zullen slijten als een auto niet goed is uitgelijnd. Dat terwijl banden aanzienlijk langer meegaan als de auto goed is uitgelijnd. En je tevens brandstof bespaart omdat de banden bij de juiste uitlijning minder rolweerstand hebben.

Wat is uitlijnen precies?

Uitlijnen is het afstellen van de wiel standen en wordt gemeten in graden. Het uitlijnen van de auto moet je doorgaans laten uitvoeren bij een autobandencentrale. Want voor uitlijnen is speciale apparatuur nodig. En omdat uitlijnen vaak samen gedaan wordt met het vervangen van banden, beschikken bandenservicebedrijven eigenlijk altijd over apparatuur om je auto uit te lijnen.

Bij het uitlijnen wordt een auto op de brug in de garage gereden. Vervolgens wordt er apparatuur op de wielen van de auto gemonteerd. Deze geven de actuele stand van de wielen door aan het apparaat dat deze gegevens vervolgens vergelijkt met de wielstanden die de fabrikant aangeeft voor jouw merk en type auto. Tevens wordt het stuur van de auto in de rechtuit stand vastgezet.

Wanneer de wiel standen buiten de door de fabrikant opgegeven toleranties vallen, zal de monteur de stand van de wielen gaan aanpassen. Zodat deze wederom binnen de waarden en toleranties van de fabrikant vallen.

Vaak gebeurt dit verstellen van de wiel standen door middel van het aanpassen van de lengte van de stuurstangen.

Vervolgens worden de wiel standen opnieuw gecontroleerd door de monteur. Wanneer de auto nu wel goed uitgelijnd blijkt, zal de monteur de apparatuur van de wielen verwijderen. Waarmee het uitlijnen van de auto voltooid is.

Soms echter is goed uitlijnen niet mogelijk door overmatige speling op bepaalde onderdelen van de wielophanging. Zoals bijvoorbeeld stuurkogels en fuseekogels. Hoewel de wielophanging hier ieder jaar op gecontroleerd tijdens de APK, kan er op enig moment toch teveel speling ontstaan om een auto goed uit te kunnen lijnen.

Laat in een dergelijk geval de onderdelen waar teveel speling op zit eerst door de garage vervangen, voordat je de auto uit laat lijnen. Omdat bij teveel speling in onderdelen van de wielophanging, het uitlijnen niet echt veel zin zal hebben.

Wanneer moet een auto uitgelijnd worden?

Omdat het juist uitlijnen van de auto tevens bijdraagt aan de rijveiligheid zijn er naast bij het vervangen van de banden meerdere momenten te benoemen waarop het verstandig om de uitlijning van de auto te laten controleren.

Deze momenten zijn:

  • Wanneer de auto niet uit zichzelf rechtuit rijdt.
  • Wanneer één van de wielen een serieuze aanvaring heeft gehad met een stoeprand of een ander obstakel.
  • Wanneer er reparatiewerkzaamheden zijn verricht aan de wielophanging van de auto.
  • Het stuur scheef staat als je rechtuit rijdt.
  • De auto een kant op trekt, waardoor steeds bijgestuurd moet worden om rechtuit te blijven rijden.
  • De weg stabiliteit slecht is. En de auto snel neigt van richting te veranderen bij oneffenheden op de weg.
  • Als het stuur niet vanzelf terugkeert in de middenstand na het nemen van een bocht.

Wanneer je op dergelijke momenten het laten controleren op uitlijning achterwegen laat, kan dit vroeg of laat resulteren in het schuin afslijten van de banden. En dat kan in vrij kort tijdbestek gebeuren. Banden worden hierdoor onbruikbaar en zullen dan ook vervangen moeten worden.

Je auto laten uitlijnen is dan ook niet alleen goed voor je auto, de banden en de rijveiligheid, maar tevens goed voor je portemonnee.

 

 

Comments are closed